23948sdkhjf

Meny-Boss: Én ting adskiller os tydeligt fra discountsegmentet

- Vi står et super godt sted. 

Richo Boss er en glad og tilfreds direktør. 

Hans Meny-kæde vandt i starten af året titlen som "Årets supermarked 2023" foran discountgiganterne Netto og Rema 1000. 

Og i markedsandelene kan Richo Boss også se, at "vi er det supermarked, der klarede sig bedst i 2023", siger han til RetailNews. 

- Det er blevet mere og mere tydeligt for os, hvad vores position i markedet er. Vi er gået ind i en fase, hvor vi aldrig har været mere sikre på og tydelige omkring, hvad Meny er for en størrelse. Det er også noget af det, vi tror, der har bidraget til, at vi er blevet større og har vundet større indpas på markedet med tiden, analyserer Richo Boss og tilføjer: 

- Vi skal kunne balancere mellem det hurtige hverdagsindkøb og alt det andet, vi også er. Det handler om bredden og innovationen i vores sortiment og uddannelsen af vores madarbejdere. 

Derfor omtales Menys medarbejdere som madarbejdere

  • Vi bruger det både i Danmark og hos vores kollegaer i Norge. Fra start i Danmark har der været et fokus på fagligheden hos vores medarbejdere skal være i top.
  • For os har det været vigtigt at italesætte det internt, at vi ser vores madarbejdere som en stor ressource. Vi går et spadestik dybere på fagligheden, og derfor italesætter vi det også mere.
  • Derfor synes vi, at udtrykket 'madarbejdere' giver mening. 

Kilde: Richo Boss

Klar konkurrencefordel

Mens konkurrenterne dagligt presser hinanden på priser, har Meny i stedet bevæget sig i en anden retning. 

Discountelementet er stadig til stede i kædens butikker - men det er i stedet andre segmenter, der spiller ind i Menys profil, forklarer direktøren. 

- Det er tydeligt, at de ressourcer, vi investerer i uddannelse af vores madarbejdere, er en klar konkurrencefordel for os. Derfor kommer vi også til at bringe mennesker endnu mere i spil. Tidligere havde vi mere fokus på at vise kvaliteten af vores varer, men nu vil vi også bringe vores madarbejderes faglighed mere i spil. Det er én af de ting, der adskiller os fra discountsegmentet, siger han. 

Han tilføjer, at Meny som kæde heller ikke har behov for mange nyåbninger hvert år, som man ser eksempelvis Rema 1000 og Netto excellere i. 

- Det er en større operation for os at åbne nye butikker, kan Richo Boss. 

Han nævner dog blandt andet Vejle, Sønderborg og Svendborg som lokationer, hvor Meny gerne ser sig selv i fremtiden.

- Vores Danmarkskort er ikke udbygget endnu. Vores evne til at blive synlige i hele Danmark er også én af hjørnestenene for kæden, siger Richo Boss.

Andet end pris

Mens kraftig inflation og stigende energipriser længe pressede danskernes privatøkonomi i løbet af 2022, så Richo Boss allerede i starten af 2023 tegninger til, at forbrugerne var andet end - og dog stadig - prisbevidste. 

- For mig er det ikke et spørgsmål om, at forbrugerne er klar til at snakke om andet end pris i dagligvarehandlen. Det var de allerede i 2023, siger Meny-direktøren. 

Dagrofa

  • Dagrofa har over 525 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark.
  • Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb.
  • Dagrofa ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
  • Dagrofa-koncernen har i alt over 14.000 medarbejdere.

Kilde: Dagrofa

Derfor er det også en del af det strategiske arbejde i Meny at tydeliggøre dagligvarekædens position endnu mere i løbet af 2024. 

For dagligvarehandel skal også være andet end priser og discount, mener Richo Boss. 

- Vi har som ambition om at stå skarpt på priser, men samtidig involvere vores faguddannede personale yderligere. Derudover er det fortsat kvalitet, service og faglighed, som er vores ledestjerne

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156